آيا شروع طلايي نينتندو سوييچ بازار بازيهاي مستقل پي سي را تهديد ميکند؟
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۷۹۹۹۲
خبرگزاري آريا - توسعه دهندگان مستقل مشغول رقابت براي پر کردن جاهاي خالي کنسول جديد شرکت نينتندو هستند. طي فقط هفت ماه، نينتندو بيش از 7.5 ميليون کنسول سوييچ به فروش رساند؛ نيمي از فروش کل وي يو. که البته در اين بين موفقيت بازيهاي بزرگ نينتندو را هم بايد در نظر بگيريم که اتفاق جديدي نيست. اما در اين حين، شگفتي اصلي موفقيتي است که بازيهاي مستقل روي اين کنسول به دست آوردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تقريبا همهي بازيهاي مستقل عرضه شده روي سوييچ، بهتر از هر کنسول ديگري به فروش رسيدهاند. بازيهايي مثل Death Squared ،OceanHorn و Wonderboy: The Dragon’s Trap همه روي سوييچ وضعيت بهتري نسبت به کامپيوترهاي خانگي داشتند. بازي هايي مثل «Forma.8» روي کنسولهاي ديگر فروش بهتري داشتند اما درآمد بيشتري از نينتندو سوييچ حاصل شد که آن هم به خاطر قيمت بالاتر بازيهاي اين کنسول است.
وبسايت پي سي گيمر در زمينه موفقيت بازيهاي مستقل و خطر هاي احتمالي اين موفقيت بر بازار مستقل پي سي، با تعدادي از ناشران بازيهاي مستقل نظير راکت ليگ، Super Meat Boy Forever و برخي ديگر گفت و گو کرده است که در ادامهي مطلب آن را با يکديگر ميخوانيم.
مخاطباني منتظر!خيلي از بازيسازان بعضي از موفقيتهاي نينتندو سوييچ را به خاطر تازه بودنش ميدانند. مائورو فنلي مدير عامل تيم سازندهي بازيهاي Mixed Bag و Forma.8 گفته که اين موفقيت را از همهي پلتفرمهاي جديد انتظار داريم. او بر اين عقيده است که سوييچ هنوز مخاطبان کمي دارد و مردم علاقهمند هستند که تجربهي بازي روي اين کنسول را داشته باشند:
اول اينکه خود پلتفرم به شدت جوان است و مخاطب آن منتظر و گرسنهي بازيهاي جديد، و اين انتظاري است که از هر پلتفرمي که به تازگي وارد بازار شده داريم. بعدي از اين eShop [نينتندو] را داريم که در حال حاضر به شدت دموکراتيک است. هر بازي جديدي که روي اين پلتفرم عرضه مي شود به ميزاني يکسان با ديگري در برابر ديد قرار مي گيرد، و اين عالي است.
ناشر بازي Death Squared يعني شرکت SMG Studios به اين موضوع هم اشاره کرد که تعداد محدود اين بازيها به اين معني است که بازيهاي جديد به راحتي از چشم دور نميشوند. به طور واضح تر، خلوت بودن کنسول در حال حاضر به اين موضوع کمک شاياني کرده است.
يکي ديگر از سوالاتي که مطرح ميشود اين است که آيا قابل حمل بودن بازيها روي سوييچ يکي از دلايل موفقيت است يا خير؟
در پاسخ به اين سوال عمر کورنات از توليد کنندههاي بازي Wonder Boy ميگويد:
ممکن است. اما بايد به ياد بياوريم که موضوع قابل حمل بودن در ويتا هم وجود داشت اما عدم پشتيباني سوني از اين کنسول و نبود بازيهاي انحصاري، باعث شد نزد مخاطبان شبيه به کنسولي ثانويه باشد که و در زمينهي فروش فرصتهاي خوبي را از دست داد.
علي رغم اينکه بسياري از شرکت ها در توليد بازيها روي کنسول سوييچ جانب احتياط را رعايت ميکنند، توسعه دهندگان مستقل اعتماد زيادي به نينتندو در زمينهي موفقيت هرچه بيشتر سوييچ و جلب نظر توليدکنندههاي برتر دنيا با بودجههاي کلان را دارند. موضوعي که باعث ميشود افراد بيشتري به اين کنسول توجه کنند و به تبع آن فروش بازيهاي مستقل هم افزايش پيدا ميکند.
جرمي دانم معاون شرکت معروف سايونيکس که بازي تحسين برانگيز راکت ليگ را ساخته در اين باره ميگويد:
بيشتر از هرچيز، تصميم فعالانهي نينتندو در زمينهي پشتيباني و ترويج بازيهاي مستقل است که طرفداران و توسعه دهندگان مستقل را هيجان زده ميکند.
تحسين و احترام براي شرکت نينتندو يکي از مهمترين مولفههايي بود که بسياري از استوديوهاي بازيسازي را به سوييچ نزديک کرد. براي مثال فيليپ داشل يکي از بنيانگذاران استوديوي FDG، سازندهي بازي اوشن هورن (Ocean Horn) گفت که آنها به دليل پيشينهي قدرتمند نينتندو تصميم گرفتند با اين کنسول کار کنند. او در اين زمينه ميگويد:
ما عاشق سوييچ هستيم! اين کنسول بي نقص ترين پلتفرم گيمينگ تا امروز است. شما ميتوانيد هرجايي و هر زماني بازي کنيد، يا با تلويزيون و يا حتي در مسير. علاوه بر اين، ما هميشه از طرفداران دو آتشهي نينتندو بوديم و يکي از روياهاي کودکيمان ساخت بازي روي يکي از پلتفرمهاي نينتندو بود.
تامي ريفينز از شرکت Team Meat دليل پورت بازيشان به نينتندو سوييچ را سخت افزار جذاب اين کنسول ميداند. او همچنين روند سادهي بازيسازي براي سوييچ را يکي ديگر از اين دلايل اعلام ميکند. وي در اين باره ميگويد:
«ساخت بازي براي سوييچ خيلي ساده است. من به شما ميگويم براي پورت بازي به اين کنسول، نياز به هيچ ميانافزاري نداريد. من در عرض سه روز با موتور خاصي که خودم نوشته بودم توانستم اين بازي را روي سوييچ پورت کنم. يک روز از آن سه روز هم فقط صرف خواندن دستور العملهاي سوييچ شد.»
اما شرکت ليزارد کيوب دليل عرضهي بازي روي نينتندو سوييچ سوييچ را صرفا سياستي روتين ميداند و بر اين عقيده است که آنها فقط سعي داشتند به عنوان يک توسعه دهنده، بازي خود را روي اکثر پلتفرمها عرضه کنند. در حالي که بيشتر شرکتهاي مستقل مسائلي نظير سخت افزار مناسب و اعتبار نينتندو را دليل اصلي مهاجرتشان به سوييچ عنوان کردند، شرکت سايونيکس بازخورد مثبت و مناسب ديگر بازيهاي مستقل اين کنسول را دليل پورت راکت ليگ ميداند:
اين واقعيت که [کاربران سوييچ] از ديگر بازيهاي مستقل آن حمايت کردند، باعث شد فکر کنيم حتما از بازي ما هم حمايت ميکنند. براي همين به سمت سوييچ آمديم.
نگاهي به آيندهزماني که از اکثر اين شرکتها پرسيده شد که آيا حاضريد به صورت انحصاري فقط براي نينتندو سوييچ بازي توليد کنيد، پاسخهاي متفاوتي دريافت شد. پاسخهايي که رابطهي مستقيمي با گستردگي استوديوي مربوطه داشت. بسياري از توليدکنندههاي تازهکار و کوچک بر اين عقيده بودند که ساخت بازيهاي انحصاري فقط زماني عاقلانه است که يک بازي صرفا با ويژگيهاي خاص سوييچ معرفي گردد. در غير اين صورت نياز به پشتيباني خود نينتندو است و بدون اين پشتيباني، چنين امري محال است.
فنلي، توليد کنندهي بازي Forma.8 در اين باره ميگويد:
توليد يک بازي انحصاري مزيتهاي خاص خودش را دارد. مثلا شما ميتوانيد روي تواناييهاي خاص يک پلتفرم تمرکز کنيد و قدرتهاي اصلي آن کنسول را بيشتر در بازيتان به نمايش بگذاريد. سوييچ ويژگيهاي هيجان انگيزي را ارائه ميدهد که ما خيلي دوست داريم آنها را امتحان کنيم. براي مثال جوي کانها (Joy-Con) تکنولوژي بسيار دوست داشتني اي هستند!
دانم بر اين عقيده بود که پتانسيل بالايي در نينتندو سوييچ نفهته است، اما به طور کلي با ايدهآلهاي سايونيکس فاصله دارد. او در اين باره گفته:
نميخواهم بگويم توليد بازي انحصاري به هيچ عنوان امکان پذير نيست، اما با توجه به سياستهاي شرکت مبني بر طراحي و توسعهي عامه پسند بازيها، فکر نميکنم چنين اتفاقي بيفتد. ما ترجيح ميدهيم بازيمان تا جايي که امکان دارد کاربران بيشتري داشته باشد و توليد بازي فقط براي يک کنسول با اين رويکرد مغاير است.
از نظر رفينيز، در حالي که توسعهي بازيهاي انحصاري ميتواند راه بسيار خوبي براي استوديوهاي کوچکتر باشد تا بتوانند از يک استوديوي بزرگتر کمکهاي شاياني دريافت کنند، شايد بهترين راه حل براي يک بازي نظير Super Meat Boy نباشد. رفينيز در اين باره ميگويد:
بازي Super Meat Boy فرنچايزي شناخته شده است. اما نه به اندازهي بازيهايي نظير سوپر ماريو، کال آو ديوتي يا ماينکرفت. اما يکي از بازيهايي است که به خاطر جامعهي چند ميليوني طرفدارانش معروف شده. بنابراين خيلي مشخص نيست که بايد به سمت کدام پلتفرم برود. من فکر ميکنم بسياري از بازيهاي مستقل نوپا ميتوانند به موضوع توليد انحصاري بازيها فکر کنند. مسئلهاي که در ابتدا پولي در جيبشان قرار نميدهد اما قرار گرفتن در معرض توجه را تضمين ميکند. اين موضوع ميتواند براي بازيهاي مستقل نوپا يا بازيهاي کمتر شناخته شده تر قرارداد خوبي باشد اما براي بازيهاي شناخته شده تر، مثل Super Meat Boy Forever ايدهي مناسبي نخواهد بود.
اين سوال هم مطرح شد که آيا ترس از منزوي کردن کاربران پي سي يکي ديگر از دلايلي است که به ساخت بازي انحصاري براي نينتندو سوييچ نميپردازيد که عموما اين موضوع را رد کردند. بعضي نياز به سخت افزار سوييچ را يکي از دلايل قابل قبول براي رد اين موضوع دانستند و عدهاي ديگر وجود تعداد زيادي از بازيها براي کامپيوتر را. رينگروز از استوديو SMG در اين باره ميگويد:
نه، همين حالا هم پيسي گيمرها بازيهاي زيادي دارند.
از نظر ليزارد کيوب صرفا مشکلات فني باعث شد که بازي Wonder Boy: The Dragon’s Trap با تاخير فراوان براي کامپيوتر عرضه شود. اما کورنات بر اين عقيده است که اين دليل فروش کمتر نسخهي کامپيوتر نسبت به ديگر کنسول ها، خصوصا سوييچ نيست. او در اين زمينه ميگويد:
اتفاقي که افتاد اين است که ما فروش کمتري روي پي سي داشتيم. اما حقيقتا اين موضوع جاي تعجب ندارد. ما هنوز از اينکه اين بازي را براي کامپيوتر عرضه کرديم خوشحاليم و احتمالا نسخهي بعدي بازيمان را هم براي اين پلتفرم عرضه خواهيم کرد.
او در اين باره توضيح داد که براي ليزارد کيوب ساخت بازي براي کامپيوتر به شدت سخت تر از ساخت بازي براي کنسولها بود. و دليلش موتور خاصي بود که از آن استفاده ميکردند:
اگر شما از موتور خاص خودتان استفاده کنيد و استوديوي کوچکي هم باشيد، توليد بازي براي کامپيوتر بسيار سخت تر است. اگر تمرکزتان را روي پلي استيشن 4 يا سوييچ بگذاريد کارتان آسان تر خواهد بود. چرا که نرم افزار، سخت افزار و اکوسيستم درايورها در کامپيوتر مثل يک ميدان مين است. موتورهاي بازيسازي نظير يونيتي بسياري از اين مشکلات را براي شما حل ميکنند اما اگر شما بخواهيد از کدهاي شخصي خودتان و موتور خاص خودتان استفاده کنيد، ساخت ساده ترين بازي دوبعدي هم کاري سخت و استرسآور است.
رينگروز از استوديو SMG فکر ميکند نينتندو سوييچ قدرت فائق آمدن بر پي سي را به عنوان خانهاي براي بازيهاي مستقل دارد؛ با درنظرگيري اينکه موفقيت فعلي نينتندو سوييچ. آنها بر اين عقيدهاند که در حال حاضر اين پتانسيل در سوييچ هست. نه براي همه نوع بازي اما زمان زيادي از عرضهي اين کنسول نميگذرد و پتانسيل بسيار بالايي براي موفقيت هاي بيشتر دارد. آنها فکر ميکنند که براي کامپيوترهاي خانگي، بازيها بسيار زياد و عموما ارزان هستند. خيلي از مردم بازيهاي زيادي در کامپيوترشان دارند که حتي به آنها سر هم نميزنند.
وقتي اين موضوع را با فنلي در ميان گذاشتيم، او اينگونه جواب داد:
سوال خيلي سختي است. کامپيوتر در حال حاضر اشباع شده است و مشکلات کشف نشدهي بسيار زيادي دارد. اما هنوز بزرگترين و موفق ترين پلتفرم حال حاضر است و به نظر من بزرگترين پلتفرم بازيهاي ويديويي باقي خواهد ماند. من فکر ميکنم ما در آينده هم موفقيتهاي شايان و فوق العادهاي از بازيهاي مستقلي که فقط براي پي سي عرضه ميشوند خواهيم ديد. اما اگر شما توليد کنندهي بازيهاي مستقل هستيد، در حال حاضر فقط بايد براي سوييچ بازي توليد کنيد. چون اين پلفترم، جذاب ترين و هيجان انگيز ترين پلتفرم براي بازيهاي مستقل است.
بقيه فکر ميکنند کامپيوتر تا زماني که در حال پيشرفت است پلتفرم مناسبي شناخته خواهد شد. فيليپ داشل از شرکت FDG بر اين باور است که استيم يک سوراخ عظيم بر زرهي غير قابل نفوذ کامپيوتر است. او در اين باره ميگويد:
به نظر من استيم مشکلات زيادي دارد و شخصا ديگر از آنجا بازي نميخرم. از قيمت گذاري گرفته تا عدم امکان يافتن بازي مناسب، شبکه استيم مشکلات متعددي دارد که بايد به زودي درست شوند تا بتواند دوباره پلتفرم جذابي براي کاربران و توليد کننده ها باشد. و اگر Valve اين مشکلات را حل نکند، ممکن است رقيبي تازه وارد شود و رهبري را بر عهده بگيرد. الان زمان مناسبي براي GOG، مايکروسافت، آمازون يا بقيه است که قد علم کنند و اين رهبري را از استيم بگيرند.
عموم توسعه دهندهها موافقت هستند که نينتندو سوييچ مي تواند يک ماشين فوق العاده براي عناوين مستقل باشد، پي سي هم به خاطر تعداد بازيکناني که دارد و قابليت ارتقا سخت افزار با گذشت زمان، خانه اصلي مستقل ها باقي مي ماند. به شکلي قابل پيش بيني، نوعي اجماع نظر درباره توسعه بازي براي هر سيستمي که امکان پذير است به وجود آمده، و اگر براي سوييچ انحصاري مي سازيد، بايد به گونه اي باشد که از تمام قابليت هاي منحصر به فرد سيستم استفاده کند.
دانم به عنوان يک نصيحت براي توليد کنندگان بازي ميگويد:
بهترين توصيهاي که ميتوانم داشته باشم، اين است که توليد کنندهها سعي کنند بازيشان را طوري بسازند که امکان عرضهي آن روي همهي پلتفرمها وجود داشته باشد تا بدون نياز به کارهاي انتقالي خيلي زياد، بتوانيد بازي را براي طيف گسترده تري از مخاطبان عرضه کنيد.
به نظر ميرسد در نهايت بايد به اين نتيجه برسيم که سوييچ و پي سي به جاي رقبايي خونين با يکديگر، بيشتر يکديگر را کامل ميکنند. چرا که با نگاهي به بازيهاي مستقل عرضه شده براي سوييچ به اين نکته پي ميبريم که بازيهاي انحصاري از قدرت خاص سخت افزاري که در نينتندو سوييچ وجود داشته استفاده کردهاند و ساير بازيهاي مستقل، عموما با تاخيري چند روزه يا چند ماهه براي کامپيوتر هم عرضه ميشوند و بدون تفاوت فروش خيلي زياد، در هردو پلتفرم موفقيت چشمگيري دارند. به نظر ميرسد موفقيت بازيهاي مستقل روي هرکدام از اين دو پلتفرم به طور کلي به پيشرفت بازيهاي مستقل، در هرجايي که باشند کمک خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تارتار سپاهان و تراکتور را تهدید کرد
به گزارش "ورزش سه"، مهدی تارتار، سرمربی ملوان در کنفرانس خبری پیش از بازی با هوادار حاضر شد و در ابتدا گفت: بازی مثل همه بازیها سخت است و امسال بازی آسان وجود ندارد و نتایج هفتههای اخیر این را ثابت میکند. تیمهای در خطر سقوط و مدعی در نیم فصل تقویت شدند. در هفتههای اخیر هم ما با تیمهای مدعی و در خطر سقوط بازی داشتیم و کار سختی بود.
تشنه برد هستیم
برای بازی فردا زمان زیادی برای تمرینات تاکتیکی نداشتیم ولی بازیکنان شناخت کافی را از هم دارند و فقط بحثهای آنالیزی داریم. بعد از سه هفته نبردن تشنه برد هستیم. کاملا برای بازی آماده هستیم و از هواداران میخواهم ما را تنها نگذارند. هواداران ما از نظر اخلاقی و فرهنگی فوق العاده هستند، هم آقایان و هم بانوان. فردا هم دوست داریم کنار ما باشند.
بازیکنان بی انگیزه در ترکیب جایی ندارند
ما در هفته گذشته جلسات آنالیزی و توجیهی برگزار کردیم و خواستیم با تمرکز بالا بازی کنند و انگیزه گذشته را از دست ندهند. اگر غفلت کنیم همین جایگاه هم از دست میدهیم. ما از بازیکنانی استفاده میکنیم که انگیزه کافی را داشته باشند وگرنه در ترکیب ما سخت قرار میگیرند. باید بدانند جایگاه چهارم بهتر از پنجم است. هرچقدر تنزل داشته باشیم در آینده کاری همهمان تاثیر منفی دارد. باید مصمم باشیم و با تمام وجود بازی کنیم. وقتی اختلاف یک گل هست هر لحظه ممکن است بازی مساوی شود. در بازی برگشت با استقلال خوزستان همه چیز برعکس شد و آنها گل مساوی را به ما زدند. بازی با استقلال خوزستان ضعیفترین بازی فصل ما بود.
باید برای رتبه چهارمی تلاش کنیم
سخت است ولی دور از دسترس نیست. اگر ما غفلت نکنیم تیمهای پایینتر به ما نمیرسند. ما نیم نگاهی به رتبه چهارم داریم و روی کاغذ شانس سومی هم داریم. ما باید برای چهارمی تلاش کنیم و این کار بزرگ را انجام بدهیم. ما کوتاه نمیآییم. من خودم جاه طلبم و از بازیکنانم هم این را میخواهم.
مصدومیتهای جزئی داریم
ما محروم نداریم ولی مصدومیتهای جزئی داریم چون بازیها نزدیک است و باید با آن کنار بیاییم.
اهدای خون یک روز پیش از بازی
در انزلی این مشکل هست و من هم اُ منفی هستم و خواستم یک قدم کوچک بردارم و انشاالله که قبول باشد و خدا بپذیرد. از همه انزلیچیها میخواهم که به همنوعانشان کمک کنند.